مزایای سانترال و کاربرد آن چیست

مزایای سانترال و کاربرد آن چیست

مزایای سانترال و کاربرد آن چیست

مزایای سانترال و کاربرد آن چیست

مزایای سانترال و کاربرد آن چیست

مزایای سانترال و کاربرد آن چیست

امروزه تلفن ها از جمله از مهمترین راه های ارتباطی میباشند. اما سیستم تلفنی مانند ویپ و سانترال امکاناتی را فراتر از یک خط تلفن در اختیار سازمان ها و شرکت ها قرار میدهد.

خطوط سانترال به مجموعه ها اجازه میدهد تا تعدادی که مد نظر دارند داخلی داشته باشند و درون سازمان از چندین خط آنالوگ استفاده نکنند و تنها با یک شماره داخلی های متفاوت داشته باشند. تنظیم داخلی ها باعث میشود تا کارکنان بتوانند بدون نیاز  به هزینه ای با داخلی های دیگر تماس بگیرند.

البته این تنها یکی از امکانات این سرویس بوده است. با افزایش روز به روز کسب و کارها استفاده از سیستم سانترال نیز بیشتر شده است. و صاحبان این کسب و کارها میتوانند خط تلفن های زیادی را با شبکه پرکاربرد مرکزی کنترل کنند.

سیستم سانترال چیست

سیستم سانترال یا مرکز تلفن مجموعه ای از تجهیزات مخابرات میباشد که امکاناتی را برای افراد مجموعه و مشتریان دارد که بتوانند به طور راحت تر و کاربردی تر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

از جمله مهم ترین کاربرد های سانترال تنظیم داخلی ها میباشد. مشاغل در گزشته برای ارتباط با مشتریان از تلفن های قدیمی استفاده میکردند که نیازمند خطوط جداگانه زیادی بوده است.

اما تهیه هرخط برای هر کارمند چه هزینه ای را خواهد داشت؟

اگر شما برای هر کارمند یک خط تلفن تهیه کنید با افزایش تعداد کارمندان خطوط شما نیز افزایش پیدا میکند و این موضوع میتواند باعث زیاد شدن خط تلفن های شما، اشتغال فضا، عدم مدیریت درست هر خط و همچنین سختی در برقراری ارتباط گردد. همچنین هر داخلی و هر فرد برای ارتباط و تماس با بخش مورد نظر خود باید زمان زیادی را منتظر بماند.

اما سیستم سانترال این مشکل را حل کرده و تمامی خط تلفن ها را به یک سرور متصل کرده است و از روش تعریف داخلی ها میتوان استفاده کرد.

با تعریف داخلی ها سرعت کار شما و دسترسی راحت مشتریان با داخلی مورد نظر افزایش پیدا میکند. و اگر سازمانی از سیستم قدیمی و چندین خط استفاده کند ممکن است مشکلات زیادی را داشته باشد.

در رابطه با خطوط سانترال شما مدیریت راحت بر روی داخلی ها و تلفن ها خواهید داشت. همچنین این موضوع باعث صرفه جویی در هزینه های شرکت می گردد و سازمان دیگر نیازمند استخدام افراد برای پاسخگویی جداگانه نخواهد داشت.

با استفاده از سیستم سانترال و تلفن گویا افراد میتوانند به راحتی و در کمترین زمان ممکن با بخش مورد نظر خود تماس بگیرند.

البته اگر شما مشکلاتی مانند کمبود خط تلفن یا همان خط تلفن آنالوگ دارید یا در محلی که قرار دارید مخابرات سرویس دهی ندارد یا خط تلفن ها پر شده است میتوانید از خط تلفن اینترنتی استفاده کنید که در این رابطه میتوانید با شماره تماس 02191095009 تماس بگیرید مشاوران جوان تل شما را راهنمایی خواهند کرد.

ویژگی های سیستم تلفنی سانترال

  1. دارای امنیت بالایی میباشد.
  2. هزینه های مقرون به صرفه
  3. ارتباط راحت بین داخلی ها یا داخلی با مشتریان
  4. پشتیبانی 24 ساعته اپراتور مجازی
  5. مدیریت آسان و راحت داخلی ها و تماس های ورودی یا خروجی
  6. محدود کردن تماس های شهری، بین شهری یا خارج از کشور در ادارات و شرکت ها

انواع سانترال

دستگاه های سانترال برحسب میزان ظرفیت و نحوه برقراری ارتباط بین خطوط انواع مختلفی دارند:

دستگاه سانترال کم ظرفیت

این دستگاه برای ظرفیت کمتر طراحی شده است و قابل استفاده در فروشگاه ها یا کسب و کارهای کوچک و نوپا میباشند. با این دستگاه شما میتوانید تا 24 داخلی و 8 خط آنالوگ داشته باشید. با این دستگاه به راحتی میتوانید تماس های خود را مدیریت کنید.

این دستگاه نیازی به اینترنت ندارد و هزینه های آن پایین تر میباشد و دارای تنظیم آسان میباشد که از مزایای این سیستم میباشد.

دستگاه سانترال با ظرفیت بالا

از جمله پرکاربردترین دستگاه های سانترال ظرفیت بالا میباشد. از این دستگاه میتوانید تعداد زیادی داخلی و خط شهری داشته باشید. معمولا برای شرکت های بزرگ و سازمان ها مورد استفاده قرار میگیرد.

با این دستگاه شما هر زمان مایل باشید میتوانید داخلی ها را افزایش دهید و دارای پشتیبانی مسمتر و مقرون به صرفه میباشد.

امکانات سیستم تلفنی سانترال

سیستم سانترال دارای امکانات فراوانی میباشد که در ادامه شرح میدهیم:

دارای ضبط مکالمات میباشد

از جمله از مهم ترین امکانات سیستم سانترال ضبط مکالمات میباشد که هر سازمانی به آن نیازمند میباشد. با این قابلیت شما از زمان شروع تماس مکالمات را ضبط میکنید و میتوانید برای مدیریت بهتر از تمام مکالمات پرینت بگیرید.

تعریف شیفت کاری

شما میتوانید با تنظیم کردن ساعات و روزهای استراحت کارمندان اطلاعاتی دقیق را از زمان برقراری ارتباط با کارمندان به مشتریان خود بدهید. بعنوان مثال در زمان نهار کارمندان تلفن خود را تنظیم میکنید تا زمانی که شیفت برقرار شد تماس وصل گردد.

صفر بند یا دو صفر بند یا تعریف محدودیت

در تلفن های سانترال شما میتوانید برای کاهش هزینه ها از این قابلیت استفاده کنید. شما با بستن یک صفر میتوانید تماس های تلفن همراه را محدود کنید که تنها تلفن های داخلی شهری وجود داشته باشند. و با بستن دو صفر تماس ها را با خارج از کشور محدود کنید. البته شرایط استثنایی نیز وجود دارد که شما میتوانید سانترال را تنظیم کنید..

پاسخگویی به آیفون

از ویژگی ها و قابلیت های دیگر سیستم سانترال پاسخگویی به آیفون میباشد که میتوانید یکی از داخلی ها را به آیفون متصل کنید تا در صورتی که آیفون زنگ خورد داخلی مورد نظر تماس داشته باشد و میتوانید از طریق داخلی آن را پاسخ دهید. همچنین با این روش میتوانید در را نیز باز کنید.

برقراری کنفرانس تلفنی

با این سرویس شما بدون نیاز به اینترنت میتوانید کنفرانس تلفنی برقرار کنید که البته تا  تماس همزمان ممکن میباشد.

تلفن گویا و نصب TVM

قابلیت تلفن گویا این امکان را میدهد تا مخاطبان و مشتریان بعد از تماس با مجموعه به داخلی مورد نظر هدایت شوند در این صورت سرعت اتصال به کارککنان افزایش پیدا میکند که این موضوع هم برای مشتریان و هم برای شرکت مقرون به صرفه خواهد بود.

در گزشته برای هر شخص خط جدا تعریف میشد و برای اصال به داخلی ها از منشی استفاده میشد.

نحوه راه اندازی دستگاه سانترال

ابتدا به نکات مهم قبل از راه اندازی دستگاه توجه کنید.

محیط مناسب

برای نصب دستگاه ابتدا باید محیطی مناسب برای اتصال بر روی دیوار در نظر داشته باشید. البته باید در نظر داشته باشید که مکان شما باید از زمین فاصله داشته باشد تا گرد و خاک کمتری وارد دستگاه گردد.

نقشه مخابراتی دستگاه سانترال

ابتدا شما باید مسیر خطوط مخابراتی و سانترال را مشخص کنید.

بعد از آن نقشه طراحی میشود که در آن خطوط مخابراتی، خطوط داخلی و شماره خط با رنگ بندی کامل نمایش داده میشود.

آرایش پست و سیم بندی داخلی

از نکات مهم در راه اندازی سانترال توجه به سیم بندی داخلی میباشد. یعنی شما باید درنظر بگیرید که نوع خط موردنظر شما دیجیتال است یا آنالوگ و هیبریدی. همچنین با درنظر گرفتن رنگ‌بندی کابل مخابراتی، زوج‌سیم‌های خطوط داخلی از مرکز تلفن تا کابل آنفولان، پست مخابراتی و پریز تلفن، انتقال داده می‌شود.

تجهیزات دستگاه و نحوه نصب سانترال

میتوانید با دستورالعمل دفترچه سانترال و لوازمی مانند پیچ و پایه ها دستگاه را بر روی دیوار نصب کنید. اگر دستگاه شما دارای باتری بکاپ و موزیک پشت خط یا دستگاه ضبط و تجهیزات دیگر میباشد باید هر دستگاه را در محل خود نصب کنید.

تنظیم دستگاه سانترال

در این مرحله شما باید یا روش برنامه‌ریزی کامپیوتری را انتخاب کنید یا تلفنی. بعد از آن با کمک گرفتن از دفترچه راهنمای موجود، دستگاه سانترال را تنظیم کنید. تاریخ سیستم، انتخاب شماره و نام خط داخلی، شامل این تنظیمات می‌شوند.
همچنین می‌توانید بر اساس نیاز خود برای برقراری ارتباط داخل شهری، بین شهری و خارج از کشور، روی دستگاه سانترال، یک برنامه تنظیم کنید. با این روش، کاربران فقط می‌توانند به همان کدهایی که شما روی سانترال تنظیم کرده‌اید دسترسی داشته باشند.

هزینه نصب سانترال

برای براورد هزینه ها باید نکات زیر را در نظر داشته باشید :

کابل کشی

نصب پریز کروز مخابراتی و پچ پنل

برنامه‌ریزی پرومینگ سیستم

متریال مورد استفاده

پیچیدگی نرم‌افزاری

برند و مدل سانترال

ظرفیت سانترال

اما اگر به دنبال سرویسی با تمام این امکانات سازمانی و حتی امکانات بیشتر هستید با هزینه های بسیار پایین تر و بدون نیاز به سخت افزار هستید میتوانید از سیستم تلفنی ویپ استفاده کنید.

سیستم تلفنی ویپ

امروزه اکثر سازمان ها از این سرویس تلفنی استفاده میکنند.

تلفن ویپ نیازمند سخت افزار نمیباشد.

دارای تمام امکانات سازمانی مانند:

منشی تلفنی گویا

تعداد نامحدود داخلی

کنفرانس با تماس همزمان به صورت نامحدود

ساعت اداری (اگر ساعات اداری تماس برقرار شد به داخلی ها متصل گردند اما اگر ساعات اداری نبود ویسی پخش گردد که ساعات اداری به اتمام رسیده است پیغام خودتان را برای ما بگذارید.)

شنود مکالمه از راه دور

تماس ورودی و خروجی به صورت دورکاری

مدیریت آسان داخلی ها

گزارشگیری برای هر داخلی که چه میزان تماس ورودی و خروجی داشته است و حتی بر همین اساس حقوق ماهانه شان را تنظیم کنید.

قرار دادن نظرسنجی برای هر داخلی

ضبط مکالمات از زمان شماره گیری تا زمان پایان تماس

و ده ها امکان دیگر

سیستم ویپ دارای هزینه های بسیار پایین تر نسبت به سیستم سانترال میباشد. و انعطاف پذیری بیشتری دارد و در صورت استفاده از شبکه نیازمند کابل کشی برای تلفن نمی باشد

1 Comment
  • شیوا احدی
    پاسخ
    Posted at 10:10 ق.ظ, 09/10/1402

    سلام، من توی مجله اقتصاد آفرین هم درباره سانترال مجازی خونده بودم، نوشته بود خیلی توی کاهش هزینه ها موثره (نسبت به سانترال های آنالوگ) و به نظرم خیلی درسته. ممنون از مقاله خوبتون

ارسال یک نظر

دیدگاه
اسم
Email
وبسایت