علت اکو در سیستم ویپ VoIP و نحوه حل شدن برگشت صدا

اکو در ویپ

علت اکو در سیستم ویپ VoIP و نحوه حل شدن برگشت صدا

در این مقاله تعریف اکو و تأثیرات آن روی کیفیت مکالمه تلفن ویپ توضیح داده می‌شود. همچنین اطلاعاتی در مورد عیب یابی و حذف اکو در ویپ داده می‌شود.

اکو در ویپ

در مواردی گزارش هایی از سیستم ویپ داشتیم که صدا با اکو پخش میشود یا گوینده صدای خود را میشنود برای اشنایی با این مشکل لطفا تا انتهای مقاله مطالعه فرمایید

عبارت حذف اکو در ارتباطات تلفنی برای توضیح فرآیند رفع مشکل اکو در جریان مخابره صدا در یک تماس تلفنی به‌منظور بهبود کیفیت صدا به کار می‌رود.
اکو (Echo) چیست؟
با توجه به این‌که در تلفن VoIP کمی تأخیر صدا وجود دارد اکوی صدا یکی از مشکلات متداول در ویپ است و نسبت به سیستم‌های تلفن آنالوگ قدیمی زیادتر دیده می‌شود.

به‌طورکلی دو نوع اکو وجود دارد:

۱- اکو مربوط به گوینده: اکو گوینده زمانی اتفاق می‌افتد که صدای گوینده در گوشی تلفن خود منعکس می‌شود و گوینده با یک تأخیر کوتاه صدای خود را دوباره می‌شنود.

۲-اکوی شنونده: اکو شنونده زمانی اتفاق می‌افتد که صدای گوینده به سمت شنونده منعکس می‌شود. به زبان ساده شنونده صدای گوینده را دو بار یا بیشتر می‌شنود. این نوع اکو بسیار کم اتفاق می‌افتد.

دو نوع اکو در ارتباطات تلفنی ایجاد می‌شوند: اکوی آکوستیک و اکوی هایبرید. در شبکه‌های تلفنی، وجود تکنیک‌های متراکم سازی گفتگو و تأخیر پردازش دیجیتالی این اکوها را تشدید می‌کنند.

تأثیر اکو در مکالمات VoIP :
میزان اکو تحت عنوان (Echo Return Loss (ERL شناخته می‌شود. این عنوان درواقع نسبت بین سیگنال اصلی و میزان اکو به دسی‌بل (dB) است.

هر چه این میزان و این عدد بیشتر باشد میزان اکو کمتر می‌شود. بنابراین یک اکو با میزان ۵۵ دسی‌بل (dB) به‌عنوان میزان کم اکو و ۱۵ دسی‌بل میزان اکوی زیاد را نشان می‌دهد. ارتباط بین تأخیر در صدا و کیفیت صدا در ۲ حالت را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده نمایید. این دو حالت میزان کم اکو (۵۵ دسی‌بل)، و میزان زیاد اکو ۳۵ دسی‌بل است.

اکو در ایزابل

اگر تأخیر در رفت‌وبرگشت صدا بسیار کم باشد مثلاً کمتر از ۳۰ میلی‌ثانیه، گوینده متوجه اکو نمی‌شود. در شرایطی که تأخیر صدا بیشتر از ۵۰ میلی‌ثانیه شود بازهم گوینده متوجه تأخیر در صدای خود نیست اما این امر در کیفیت مکالمه تأثیر می‌گذارد و نتیجه آن صدایی شبیه صدای در زیرزمین و یا تونل می‌شود. اگر تأخیر در صدا بیشتر شود اکو در این حالت بیشتر حس می‌شود مخصوصاً زمانی که بلندی صدا و تأخیر بیشتر باشند.

حذف اکو در ویپ
حذف اکو در ابتدا با کمی تأخیر در سیگنال فرستاده شده یا دریافت شده، سیگنال آشکارسازی شده اصلی را شناسایی می‌کند. پس از شناسایی اکو، می‌توان با کاستن آن از سیگنال فرستاده یا دریافت شده حذف نمود. این تکنیک معمولاً” از طریق یک DSP (پردازشگر سیگنال دیجیتالی) انجام می‌شود. البته می‌توان با شیوه نرم افزاری نیز آن را اجرا کرد. حذف اکو با استفاده از توقیف کننده‌ها یا حذف کننده‌های اکو و یا در برخی موارد هر دوی آن‌ها صورت می‌گیرد.

بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

دیدگاه
اسم
Email
وبسایت