شبکه تلفن عمومی مخابرات PSTN

شبکه تلفن عمومی مخابرات PSTN

بررسی شبکه های تلفنی از PSTN تا VOIP

PSTN مخفف شده عبارت public switched telephone network به معنی شبکه تبدیل تلفن عمومی بستر شبکه ای است که توسط مخابرات و اپراتور های تلفن همراه راه اندازی می شوند.این شبکه عمومی می تواند به صورت محلی بوده و منطقه خاصی را تحت پوشش  قرار دهد و یا اینکه به صورت کشوری و یا حتی جهانی پشتیبانی شوند.

این شبکه تلفنی می تواند که برای برقراری یک تماس تلفنی ساده بین دو تلفن ثابت و به صورت پیشرفته تر به صورت بی سیم و بین تلفن های همراه مورد استفاده قرار گیرد.با توسعه این فناوری در سال های اخیر و اضافه شدن کابل های فیبر نوری، مکالمات تلفنی با کیفیت بالاتر و یا حتی تماس های ماهواره ای نیز به توانایی های این شبکه تلفن عمومی افزوده شده است.

در ابتدا این سیستم تلفنی با هدف برقراری یک تماس تلفنی معمولی و با قابلیت انتقال صدا از نقطه شروع تا نقطه مقصد راه اندازی شد. این مکالمه بدین صورت بود که بین دو نقطه و از نقطه مبدا تا نقطه مقصد کابل کشی تلفنی انجام میشد و این کابل ها به شبکه عمومی PSTN متصل بودند.

pstn

نحوه کارکرد شبکه PSTN

مکالامات در این سیستم اینگونه صورت می گرفت که در تلفن مبدا شماره گیری انجام شده و این شماره به ساختمان مرکزی شبکه PSTN یا همان مخابرات امروزی منتقل میشد.کارمند مخابرات شماره گرفته شده را بررسی میکرد و تماس را به تلفن مقصد منتقل می کرد.در شبکه مخابرات امروزی این مراحل به صورت خودکار انجام می شود و خود سیستم همه شماره هایی را که داخل شبکه تعریف شده اند را بررسی می کند و بعد از شماره گیری دنبال شماره مقصد می گردد و تماس را به نقطه انتهایی منتقل می نماید.

شبکه تلفنی PSTN نیز مانند بقیه فناوری ها پیشرفت کرده و به صورت شبکه تلفنی ویپ مورد استفاده قرار می گیرد.این شبکه تلفنی نوین بر بستر IP بوده و قابلیت برقراری تماس های با کیفیت دیجیتال را دارا می باشد.شبکه کابلی PSTN دیگر جای خود را به شبکه های اینترنتی داده اند و تلفن ویپ این امکان را دارد که بر روی شبکه جهانی اینترنت راه اندازی شود و دیگر محدودیت هایی که کابل کشی تلفنی و کیفیت پایین این شبکه به همراه داشت را نخواهیم دید.

pstn1

 

VOIP دارای مزایایی از قبیل هزینه راه اندازی پایین، کیفیت بالای مکالمات، سیستم کنفرانس، مکالمه همزمان با چند نفر و نرم افزاری بودن کل شبکه تلفنی است که سبب می شود امکان ارتقای نرم افزار را داشته باشیم از طرف دیگر کمتر شدن سخت افزار، خود به خود کاهش هزینه های نگهداری را به همراه خواهد داشت.

بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

دیدگاه
اسم
Email
وبسایت