حل مشکلات کیفیت صدا در سیستم ویپ و علت کیفیت پایین صدا

حل مشکلات کیفیت صدا در سیستم ویپ و علت کیفیت پایین صدا

گاهی اوقات در سیستم ویپ کیفیت صدا مشکل دار می شود و بسیار آزار دهنده می شود اگر مکالمات یک شرکت بی کیفیت باشد یا قطعو وصلی داشته باشد امروز در این مقاله قصد داریم چند عامل مختلف که باعث ایجاد این مشکل می شود بررسی کنیم

مشکل صدا در ویپ

 

مشکل احتمالی اول کیفیت صدا در ویپ : پورت های فایروال

همیشه اطمینان داشته باشید که پورتهای لازم برای برقراری یک مکالمه ویپ توسط فایروال شبکه شما مسدود نشده باشد. فایروالها یکی از عوامل اصلی کاهش کیفیت صدا یا قطعی تماس در مکالمات ویپ هستند.

مشکل احتمالی دوم کیفیت صدا در ویپ : تنظیمات کدک

از اینکه تنظمات کدک شما به درستی انجام شده است مطمئن باشید. بسیاری از سرویس دهنده ها همچون مخابرات ایران و یا شاتل ترجیح میدهند که شما از کدک G.711Alaw به عنوان کدک پیش فرض استفاده کنید. استفاده از یک کدک نامناسب و یا یک پورت نادرست باعث متوقف شدن ارسال  یا دریافت صدا میگردد که در نتیجه مکالمه شما انجام نخواهد شد.

مشکل احتمالی سوم کیفیت صدا در ویپ : شبکه داخلی

مطمئن شوید هیچ گونه مشکل شبکه داخلی همچون Loop و یا حجم بالای ترافیک بر روی سوئیچ ها را ندارید.

مشکل احتمالی چهارم کیفیت صدا در ویپ : پهنای باند

بررسی کنید که چه بر روی شبکه داخل شرکت خود LAN و یا شبکه خارجی WAN پهنای باند لازمه برای انتقال بسته ها با کدک های مشخص شده را دارا هستید، مثلا برای کدک G711 نیاز به 87.2kbps پهنای باند دارید. همچنین جلوی استفاده از برنامه های دانلود سریع و یا اشتراکی مثل Bit Torrents را در شبکه داخلی خود بگیرید، این برنامه ها بسیار بر روی کیفیت مکالمات ویپ شما تاثیر گذارند.

مشکل احتمالی پنجم کیفیت صدا در ویپ : پهنای باند خارجی Broadband

پهنای باند خریداری شده از شرکت سرویس دهنده اینترنت را بررسی کنید، برای مکالمات موفق ویپ شما حداقل یک پهنای باند 2Mb ارسال و 2Mb دریافت نیاز دارید، در نظر داشته باشید اگر از ADSL ها استفاده می کنید، آنها نامتقارن هستند و پهنای باند ارسال کمتری به شما می دهند، حتما حداکثر پهنای باند ارسالی را تقاضا کنید.

مشکل احتمالی ششم کیفیت صدا در ویپ : بررسی هدر رفت بسته Packet Loss

حتما با ابزار بررسی Packet loss همچون either MTR برای لینوکس و WinMTR برای ویندوز پهنای باند خود بین سرور تا گیت وی شبکه خود و بین سرور تلفنی تا سرویس دهنده تلفنی خود را بررسی کنید. از دست دادن هر بیت از اطلاعات به معنای از دست دادن یک بخش از صدای طرف مکالمه است که معمولا منجر به تکرار جمله در مکالمه می شود و خوشایند طرفین نیست.

بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

دیدگاه
اسم
Email
وبسایت